محرم در روستای زیبای من بالامحله پهمدان

  

در اولین روز محرم تمامی ساکنین محله من مهمان روستای میان محله پهمدان هستیم که به صورت هیئت سینه زنی به طرف بقعه متبرکه آقا سید حسین و مسجد چهارده معصوم (ع) آن محل میرویم و شام را در آن مسجد میخوریم . و شب بعد هم ساکنین میان محله پهمدان مهمان ما هستند این رسم و آیین از سالها ی خیلی قبل ، از پدر پدرانمان به یادگار مانده است و آن را اعلم بندی میگویند.

 

شام این مهمانی و 10 شب دیگر توسط تمامی خانواده های ساکن محله تهیه می شود و تهیه آن به این صورت میباشد که هر خانواده یک ظرف برنج برای حداقل 3 نفر و حداکثر 5 نفر و به اندازه همین تعداد دو ظرف خورشت که معمولا دو نوع خورشت می باشد و بشقاب و قاشق و چنگال همراه با زیتون – سبزی خوردن – میوه – ماست و . . . را در سینی بزرگی که مجمعه نام دارد ، می گذارند و آن را در زمان مشخصی به مسجد می آورند . مجمعه ها در مسجد جمع آوری می شوند و زمان شام که بعد از سخنرانی حجت الاسلام آقای صدر ، که از بچه محلیهای من است ؛ می باشد . من و تمامی دوستانم و همه مردمی که در مسجد حضور دارند به صورت دو صف روبه روی هم می نشینیم و مجمعه را در وسط گذاشته و شام می خوریم . هیچ کس نمی داند که مجمعه ای که جلوی او قرارگرفته برای چه کسی می باشد و به این صورت نذری را که مردم با تمام وجودشان برای تهیه آن زحمت کشیده اند ، ادا می شود . بعد از شام آقای حسن صبح زاهدی که مداح محل ما هستند دعا می خواند و آن وقت هر کسی مجمعه های خود را پس از اطمینان وجود وسایل داخلش به خانه می برد تا فرداشب .  

سخنران مسجد که صحبت های هیئت امنای مسجد را به مردم انتقال میدهد اطلاعات مربوط به هیئت بردن و یا مسائل دیگر را در مسجد در اختیار همه قرار می دهد و به این صورت مردم در ساعت گفته شده جهت حرکت دادن هیئت در حیاط مسجد جمع می شوند . هیئت محله من زنجیر زنی می باشد و طبق رسمهای سالهای گذشته ما به تمامی محله های اطرافمان هیئت ( دسته ) میبریم . 

 مسیرهای هیئت به این صورت می باشد .

مسیر اول : صداپشته – لاکمسر – میان محله رودبنه – پایین محله رودبنه

مسیر دوم : میان محله پهمدان – پایین محله ایشکاء – بالامحله ایشکاء – اکبرآباد – شیخ علی کلایه

مسیر سوم : سادات محله امام ده – گاویه –  پایین محله گاویه – یوسف ده

مسیر چهارم : قاضی محله پهمدان – پایین محله پهمدان – پایین محله شیخ علی کلایه

و همچنین در چندین مرحله هم محله های بزرگ و از طرف شهر لاهیجان هم از هیئت ما دعوت میکنند .

در روز عاشورای حسینی به بالا محله شیرجو پشت بقعه متبرکه آقا سیدامیر کیاء هیئت میبریم و روز بعد آن نیز به شهر رودبنه بقعه متبرکه آقا سیدحسن هیئت میبریم و شبش ، شب شام قریبان به بقعه متبرکه آقا شیخ ملا حسن هیئت سینه زنی میبریم .

لازم است که بگویم تمامی محله های اطراف ما هم به محل من هیئت می آورند .

 

 

فردای شب شام قریبان هیئت امنای مسجد ما تصمیم گرفتند برای اولین بار در سال 90 میزبان هیئت های دیگر باشد و از چند محله دعوت کردند که برای صرف نهار به محله ما بیایند و برای آنروز هم کسانی که نذری داشتند نذورات خود را به مسجد تحویل دادند تا جهت تهیه غذا  استفاده شود . 

   

 

 

محرم در دل تمام مسلمانان زنده است و می ماند .