محصولات کشاورزی

همانطور که می دانید برنج محصول اصلی کشت و کار در روستای من می باشد و امرار و معاش مردم در به سرانجام رساندن زمین های کشاورزی صورت می پذیرد . البته ناگفته نماند که محصولات دیگری مانند سبزیجات ، سیفی جات و حبوبات نیز کاشته می شوند .  

از سیفی جات میتوان به کشت بادمجان ، گوجه فرنگی و خیار اشاره کرد که در زیر به عمل آوردن این چند محصول را شرح میدهم : 

 

در اواخر بهمن ماه زمانی که زمستان در حال پایان و بهار می آید کشاورز دانه هایی که قبلا به صورت تخم بادمجان ، گوجه و خیار نگهداری شده است را درظرف آب برای حدودا 3 روز ریخته و سپس چند روز نیز در پارچه ای پیچانده و در مکانی گرم و خشک نگهداری میکند تا این دانه ها کل کنند ( کل کردن یعنی جوانه زدن ) در مدتی که این دانه ها در پارچه نگهداری می شود بر روی آنها آب نیز پاشیده می شود تا رطوبت کافی داشته باشند . بعد از جوانه زدن ، که جوانه به صورت نقطه ای سفید رنگ ظاهر میشود آنها را در مکانی که به آن گلخانه می گویند ، می ریزیم دور تا دور گلخانه بسته شده است به طوری که حیوانات خانگی مانند مرغ و خروس ها و ... در آن مکان نتوانند راه پیدا کنند و باعث خرابی شوند ، بذرهای پاشیده شده در این گلخانه ها تا سبز شدن با دقت نگهداری می شوند . 

 

 

گلخانه ای که برای این محصولات آماده می شود همانند گلخانه برنج "‌تیم بیجار " می باشد ولی با این تفاوت که گلخانه برنج در مزرعه و با آب فراوان است ولی این گلخانه در باغ ها و با خاک و کود فراوان آماده می شود.   

بعد از مدتی که جوانه ها کاشته شده بزرگ و دارای برگ شدند آنها به صورت گلدانی و یک به یک نگهداری می کنیم . عکسهایی که در زیر مشاهده می کنید نمایانگر هستند .  

 

 

در گلدانی کردن ؛ هر بوته در یک ظرف گلدانی که معمولا از کیسه پلاستیکی استفاده می شود کاشته شده و مجدد در گلخانه نگهداری می شود . گلدانی کردن بوته ها باعث می شود تا از وجود علف های هرز در کنار محصول جلوگیری شود و همچنین با عوض کردن خاک و کود آن نسبت به رشد و بزرگ شدن و عمل آمدن کامل این بوته ها کمک فراوانی می نماید . در ضمن کشاورز می داند که برای هر محصول چند بوته آماده دارد .  

همانطور که در عکسها می بینید بادمجان را در ردیف های کنار یکدیگر کاشته می شوند تا در زمان آبیاری راحت تر باشد ولی خیار و گوجه به خاطر در امان ماندن میوه ها در مکانی دور از حیوانات نگهداری می شوند .

 

به ثمر آمدن میوه این محصولات از اوایل تیر ماه بوده و تا اواخر شهریور ماه ادامه دارد . کشاورز محصول بدست آمده را برای استفاده در منزل و فروش می گذارد . این محصولات بدست آمده کاملا اورگانیک بوده و با توجه به اینکه بوته ها در گلخانه رشد می کنند ولی کاملا بومی و محلی می باشد . بعضی از میوه های این محصولات بر روی بوته ها تا رسیدن کامل با دقت نگهداری می شوند به اندازه ای که خیار بزرگ و زرد رنگ و ترش مزه - بادمجان و گوجه رسیده و در حال پلاسیده شدن باشد . کشاورز از این میوه ها نگهداری کرده و در زمان مناسب نسبت به جمع آوری دانه های آنها برای تخم دانه و کاشتن در سال آینده استفاده می کند .  

 

 

 

با نوشتن و انتشار عکسها نمی توان طعم و مزه خوش آنها را برایتان توصیف کرد .