محرم 1392

شهادت امام حسین (ع) و یاران با وفایش بر تمام مسلمانان جهان تسلیت باد

روستای زیبای بالامحله پهمدان امسال محرم نیز همانند سالهای گذشته سیاه پوش به سوگواری سالار شهیدان امام حسین (ع) و اصحاب باوفایش نشست و جوانان و پیر مریدان این امام عزیز مانند همه سال با تشکیل هیئت زنجیرزنی ارادت خالصانه خود را به نمایش گذاشتند .

همانطور که در مطالب گذشته گفته شده به مدت 10 شب مجمعه هایی از غذاها توسط اهالی محل تهیه و به مسجد آورده می شود و در ساعتی مشخص تمام کسانی که در مسجد حضور دارند بصورت دو صف روبروی هم قرار گرفته و مجمعه ها را وسط میگذارند و شام میخورند .  همچنین با تشکیل هیئت زنجیرزنی و دسته بردن به محله های اطراف عزاداری می کنند . و بلعکس محل های اطراف نیز هیئت زنجیر زنی و سینه زنی و کرنی زنان به مسجد سید الشهدا بالامحله پهمدان می آورند .

در کنار هیئت های زنجیرزنی و سینه زنی هیئت کرنی زنان (کرنا زنان) هم وجود دارد (کرنی همان طور که در عکسها میبینید به شکل عصا و به طول یک و نیم الی دو متر که با چوب و نی (لولِ) تهیه شده ؛ می باشد و با دمیدن هوا در آن نوعی صدای بم و بلند به گوش می رسد) این هیئت متشکل از 10 نفر و بیشتر می باشند که بوسیله این ابزار موسیقی ساز می نوازند . گروه کرنی زنان توسط یک نفر سرپرستی میشود که در هر مرحله که صدای سازها قطع میگردد نوعی مرثیه میخواند که چوشی خوانی میگویند . تا سالها نمی دانستم و حتی زمان گوش دادن نمی فهمیدم که چه میخوانند ولی مادرم میگوید نوعی مرثیه ست که غریب بودن - تنهایی و . . .  به نوعی غصه و غم را میخوانند و مادرم این مرثیه را برایم به آرامی زمزمه میکند .   

 

 

مردم بیشتر کرنی زنان را بر سر مزار عزیزانشان میبرند تا بر سر قبرشان کرنی زده شود و چوشی خوانده شود و در عوضش مقداری پول نیز به سرپرست گروه داده میشود .     

 

 

حضور نماینده مجلس مردم لاهیجان و سیاهکل

 عکسهایی که مشاهده می کنید از حضور و سخنرانی آقای ابوذر ندیمی نماینده مجلس مردم لاهیجان و سیاهکل در مسجد سیدالشهدا بالا محله پهمدان می باشد . این مراسم مربوط به فوت مادر همسر آقای محمد نژاد از اهالی بالامحله پهمدان بوده است .  

 

 

 

منبع :‌سایت زبان گویا