شو شکار " شب شکار "

اینجا در روستای من در فصل سرما و چه بهتر که برف هم آمده باشد در شب به شکار می رویم .

این شکار را به زبان محلی شو شکار می گویند . شو شکار از 2 نفر و بیشتر با اسلحه شکاری بادی (تفنگ بادی) و یک یا دو چراغ قوه تشکیل می شوند .    

شو شکار به این صورت می باشد که : نفر دوم با چراغ قوه روی درختانی که پرنده ها برای استراحت و یا پناهگاه از سرما و برف نشسته اند ، شناسایی می شود و نفر اول شکارچی با اسلحه اقدام به تیراندازی و شکار می کند .   

شو شکار از جمله شکارهایست که مورد علاقه خیلی از دوستانم می باشد و بیشترشان تفنگ بادی دارند . این اسلحه از یک ساچمه سربی کوچک تشکیل می شود و صدای شلیکش هم صدایی کمیست که مورد آزاد دیگران نمی شود .   

 

مسیر شکارچی به کل روستا و زیر تمامی درختان می باشد . و شکار هم پرنده هایی مانند ابیا (گَبَر) - سار (سیته) - توکای سیاه (سَرَد) - توکای پشت بلوطی (رابِشکن) - گنجشک (چیشنک) و . . . ختم می شود .   

 

 

 

 

 

این شکار جنبه تفریحی دارد و اگر چند نفری بخواهند چند ساعتی را در کنار هم بگذرانند به شو شکار می روند .  

اگر صاحب خانه ای متوجه شود که در حیاط خانه اش افرادی به شو شکار مشغولند به شوخی به آنها می گویند :

زرد شکار نکنید .

این جمله به این معنی است که سراغ پرتقال و لیمو و میوه های دیگر نروید .  

  

منبع عکس ها : سایت در سیاهکل

عید 93

آغاز سال نو کنار سفره هفت سین در خانه پدرم در روستای بالامحله پهمدان  

 

 

نوروز دوباره از راه رسید و زندگی تازه با بهاری دیگر آغاز شد . درختان سیب و گوجه سبز "خالی" شکوفه باران شدند و حال و هوای دیگری در روستایم ایجاد کرد .   

 

نمی دانم از چه زمانی رسم گذاشته شده است : در روستای من و روستاهای اطراف بعد از تحویل سال مردم محل در حیاط مسجد جمع می شوند و جدا از اینکه به مـزار عـزیـزان از دست رفتـه مـی رونـد و سبـزه و گل بر سر مزارشان می گذارند دید و بازدید عید را هم انجام می دهند .   

  

 

این دید و بازدید به همین جا ختم نمی شود و در بازار محل " مغازه "‌ هم ادامه دارد . این جمع شدنهای اهالی محل در کنار هم یک صفایی دارد که نمی توان به راحتی توصیفش کرد .    

 

من امسال از لحظه تحویل سال در پهمدان بودم . هوا در هفته اول عالی بود که بعد از چند روز بارش برف هم صفای دیگری به این تعطیلات داد.   

   

و همچنین دیدن رفقای قدیمی که شاید چند سالی هم می شد که همدیگر را نمی دیدیم ،روزهای خوب و خوشی را برایم رقم زد .

من مجید درویشی پهمدانی از شما دوستان عزیزی که یک سال دیگر با من بوده اید و وقت گذاشتید و به وبلاگم سر زدید سپاسگزارم و سالی خوب و خوشی همراه با موفقیت و سربلندی برایتان آرزومندم .    

" الهی همیشه سرزنده و پیروز باشید "