ساختار خانه های روستای من

خانه های روستای من هم مثل تمام جاها بعد از مدتی از خانه های روستایی که دیوارهایی از چوب و کاه و گل (خاک) و با حصاری از نی ، دروازه ای از چوب (بلته)‌ ساخته می شد ؛ به خانه هایی از آهن با دیواری از بلوک ، آجر و با دروازه های آهنی مسدود بوده ؛ تبدیل شده است .  

این را می توان به معنای پیشرفت دانست ولی هنوز هم در مورد مقاومت و استحکام و صفای آن خانه ها صحبت می شود و کسی نیست که از آن بد بگوید . زیبایی آن خانه ها اکنون به نمادی تبدیل شده و به نوعی جهت جذب توریست استفاده می شود . گه گاهی می بینیم که چنین خانه هایی نمادین  مجدد ساخته میشود . 

 چند وقت پیش که به لاهیجان رفته بودم داخل باغ ملی چنین خانه ای در حال احداث بود . همچنین در شهر رودبنه نیز جهت بازدید این خانه زیبا ساخته شده است . (تصویر زیر )‌ 

 

خانه های قدیمی ساختار و شکل و شمایل مختلفی داشتند . ما هم تا چند سال پیش خانه مان قدیمی و دو طبقه بود که در طبقه پایین ما و در طبقه بالا مادر بزرگم زندگی می کردیم . و الان این خانه ای است که به سبک جدید ساخته ایم .  

 

در کنار خانه های روستایی ، تلمبار که محل نگهداری علوفه ، حیوانات و جایی برای نوغان کردن (به عمل آوردن کرم ابریشم) ‌و همچنین کندوج که جهت انبار کردن برنج و محصولات خوراکیست ساخته می شد .  

 

تلمبار : ‌ 

 

 

کندوج :

حیاط خانه ها پر از سبزه و گل و گیاه بود که اکنون آسفالت یا سنگفرش می باشد .   

در اکثر خانه ها درختهای میوه فراوانی وجود داشت و دارد . حیاط خانه ما هم درختان میوه ای از جمله گوجه سبز ، گلابی ، فندوق ، انار ، گلابی جنگلی ، پرتقال ،نارنج ، به و انگور و ... وجود دارد که چه صفایی دارد کنار درخت ؛ میوه چیدن و خوردن !  

عکسهایی از آنچه گفتم برایتان به نمایش می گذارم :