ساختار خانه های روستای من

خانه های روستای من هم مثل تمام جاها بعد از مدتی از خانه های روستایی که دیوارهایی از چوب و کاه و گل (خاک) و با حصاری از نی ، دروازه ای از چوب (بلته)‌ ساخته می شد ؛ به خانه هایی از آهن با دیواری از بلوک ، آجر و با دروازه های آهنی مسدود بوده ؛ تبدیل شده است .  

این را می توان به معنای پیشرفت دانست ولی هنوز هم در مورد مقاومت و استحکام و صفای آن خانه ها صحبت می شود و کسی نیست که از آن بد بگوید . زیبایی آن خانه ها اکنون به نمادی تبدیل شده و به نوعی جهت جذب توریست استفاده می شود . گه گاهی می بینیم که چنین خانه هایی نمادین  مجدد ساخته میشود . 

 چند وقت پیش که به لاهیجان رفته بودم داخل باغ ملی چنین خانه ای در حال احداث بود . همچنین در شهر رودبنه نیز جهت بازدید این خانه زیبا ساخته شده است . (تصویر زیر )‌ 

 

خانه های قدیمی ساختار و شکل و شمایل مختلفی داشتند . ما هم تا چند سال پیش خانه مان قدیمی و دو طبقه بود که در طبقه پایین ما و در طبقه بالا مادر بزرگم زندگی می کردیم . و الان این خانه ای است که به سبک جدید ساخته ایم .  

 

در کنار خانه های روستایی ، تلمبار که محل نگهداری علوفه ، حیوانات و جایی برای نوغان کردن (به عمل آوردن کرم ابریشم) ‌و همچنین کندوج که جهت انبار کردن برنج و محصولات خوراکیست ساخته می شد .  

 

تلمبار : ‌ 

 

 

کندوج :

حیاط خانه ها پر از سبزه و گل و گیاه بود که اکنون آسفالت یا سنگفرش می باشد .   

در اکثر خانه ها درختهای میوه فراوانی وجود داشت و دارد . حیاط خانه ما هم درختان میوه ای از جمله گوجه سبز ، گلابی ، فندوق ، انار ، گلابی جنگلی ، پرتقال ،نارنج ، به و انگور و ... وجود دارد که چه صفایی دارد کنار درخت ؛ میوه چیدن و خوردن !  

عکسهایی از آنچه گفتم برایتان به نمایش می گذارم :   

 

 

  

 

 

 

نظرات 5 + ارسال نظر
سونیا 1391/04/19 ساعت 12:37 ق.ظ

چون خودم تو همچین جایی زندگی میکنم خیلی هیجانی نمیشم ولی تبریک به خاطر این همه ذوق و سلیقه.موفق باشین.

آرش 1391/09/06 ساعت 06:58 ب.ظ

سلام. برای رفتن به روستا از همون اطراف رد میشم دوس داشتم عکساشو ببینم اما دوست عزیز،عکسا مشکل داشت! تمام عکسا (وطن دانلود) هستن!

ممنونم از اینکه بهم خبر دادی که عکسها باز نمی شود
خودم همیشه خیلی راحت می رفتم و مشکلی هم نداشتم با این حال کلیه عکسها مجدد دانلود شد و در وبلاگ گذاشتم . اگر مشکلی در دیدنشان داشتید اطلاع دهید تا چاره ای دیگر بیندیشم

دختر گل جان قاسمی 1392/05/25 ساعت 04:37 ب.ظ

سلام برار
دمت گرم از این همه ذوق و سلیقه ای که به خرج دادی و ما هم روستایی ها استفاده کردیم و خاطرات آن دوران را برای ما زنده کردین و به یاد گردو بازیهای دوران بچه گیمون انداختید. یادش بخیر.

سلام
حال شما چطوره ؟ بحمدالله خوب و خوش هستید ؟
واقعا یادش بخیر . خاطرات فراموش نشدنی هست .
مرسی از اینکه به وبلاگم سر زدی و خوشحال شدم .
سلام به خانواده محترم برسونید و منتظر هستم تا با نظراتتان کنارم باشید .

میرخوشخو 1393/04/01 ساعت 01:44 ب.ظ

بسیار قابل تشویق

ممنونم

س.ا 1394/10/24 ساعت 05:19 ق.ظ

این عکسها و نگارهها بسیار زیباست که گرفتید و اینجا گذاشته اید.. دستتان درد نکند مجید جان....

خواهش میکنم
ممنونم به وبلاگ پهمدان سر زدین

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد