محصولات کشاورزی

همانطور که می دانید برنج محصول اصلی کشت و کار در روستای من می باشد و امرار و معاش مردم در به سرانجام رساندن زمین های کشاورزی صورت می پذیرد . البته ناگفته نماند که محصولات دیگری مانند سبزیجات ، سیفی جات و حبوبات نیز کاشته می شوند .  

از سیفی جات میتوان به کشت بادمجان ، گوجه فرنگی و خیار اشاره کرد که در زیر به عمل آوردن این چند محصول را شرح میدهم : 

 

در اواخر بهمن ماه زمانی که زمستان در حال پایان و بهار می آید کشاورز دانه هایی که قبلا به صورت تخم بادمجان ، گوجه و خیار نگهداری شده است را درظرف آب برای حدودا 3 روز ریخته و سپس چند روز نیز در پارچه ای پیچانده و در مکانی گرم و خشک نگهداری میکند تا این دانه ها کل کنند ( کل کردن یعنی جوانه زدن ) در مدتی که این دانه ها در پارچه نگهداری می شود بر روی آنها آب نیز پاشیده می شود تا رطوبت کافی داشته باشند . بعد از جوانه زدن ، که جوانه به صورت نقطه ای سفید رنگ ظاهر میشود آنها را در مکانی که به آن گلخانه می گویند ، می ریزیم دور تا دور گلخانه بسته شده است به طوری که حیوانات خانگی مانند مرغ و خروس ها و ... در آن مکان نتوانند راه پیدا کنند و باعث خرابی شوند ، بذرهای پاشیده شده در این گلخانه ها تا سبز شدن با دقت نگهداری می شوند . 

 

 

گلخانه ای که برای این محصولات آماده می شود همانند گلخانه برنج "‌تیم بیجار " می باشد ولی با این تفاوت که گلخانه برنج در مزرعه و با آب فراوان است ولی این گلخانه در باغ ها و با خاک و کود فراوان آماده می شود.   

بعد از مدتی که جوانه ها کاشته شده بزرگ و دارای برگ شدند آنها به صورت گلدانی و یک به یک نگهداری می کنیم . عکسهایی که در زیر مشاهده می کنید نمایانگر هستند .  

 

 

در گلدانی کردن ؛ هر بوته در یک ظرف گلدانی که معمولا از کیسه پلاستیکی استفاده می شود کاشته شده و مجدد در گلخانه نگهداری می شود . گلدانی کردن بوته ها باعث می شود تا از وجود علف های هرز در کنار محصول جلوگیری شود و همچنین با عوض کردن خاک و کود آن نسبت به رشد و بزرگ شدن و عمل آمدن کامل این بوته ها کمک فراوانی می نماید . در ضمن کشاورز می داند که برای هر محصول چند بوته آماده دارد .  

همانطور که در عکسها می بینید بادمجان را در ردیف های کنار یکدیگر کاشته می شوند تا در زمان آبیاری راحت تر باشد ولی خیار و گوجه به خاطر در امان ماندن میوه ها در مکانی دور از حیوانات نگهداری می شوند .

 

به ثمر آمدن میوه این محصولات از اوایل تیر ماه بوده و تا اواخر شهریور ماه ادامه دارد . کشاورز محصول بدست آمده را برای استفاده در منزل و فروش می گذارد . این محصولات بدست آمده کاملا اورگانیک بوده و با توجه به اینکه بوته ها در گلخانه رشد می کنند ولی کاملا بومی و محلی می باشد . بعضی از میوه های این محصولات بر روی بوته ها تا رسیدن کامل با دقت نگهداری می شوند به اندازه ای که خیار بزرگ و زرد رنگ و ترش مزه - بادمجان و گوجه رسیده و در حال پلاسیده شدن باشد . کشاورز از این میوه ها نگهداری کرده و در زمان مناسب نسبت به جمع آوری دانه های آنها برای تخم دانه و کاشتن در سال آینده استفاده می کند .  

 

 

 

با نوشتن و انتشار عکسها نمی توان طعم و مزه خوش آنها را برایتان توصیف کرد .  

 

نظرات 11 + ارسال نظر
هادی صفایی 1392/04/30 ساعت 05:04 ب.ظ

سلام مجید جان .عجب عکسایی گرفتی مرسی دلم هوای شمال کرده. خیلی مردی به خدا

سلام آقا هادی
ممنونم که به وبلاگت سر می زنی و پیغام میزاری . قابل شما رو نداره سعی میکنم که هر چه بیشتر به روز باشم و اطلاعات بیشتری بزارم . بازم ازت تشکر میکنم که همراهم هستی .

هادی صفایی 1392/05/01 ساعت 05:02 ب.ظ

سلام مجید جان مرسی که جواب دادی.چند وقت دیگه اب رودخونه ها باکانالها کم میشه بچه ها میرن ماهی بگیرن فکرکنم تهیه عکس از لحظات ماهیگیری خیلی جالب دربیاد این یه بیشنهاد بود عزیزم .اخه راستشو بخوای من خودم عاشق ماهیگیریم منتظرم وقتش برسه بیام شمال برم تواب .راستی به این بچه محلمون حسین یکتا بگو یه کم مثل شما به روز باشه باتشکرقربونت مجید جان

سلام
ممنونم که همیشه بهم سر میزنی . بله تو فکرش هستم که در قسمت شکار ماهی گیری و . . . رو بزارم . حتما یه پست هم در باره ماهی گیری میزارم . بازم تشکر می کنم .

شاپرکت 1392/05/20 ساعت 03:01 ب.ظ

غذاهایی که باهاشون درست میشه خیلی خیلی خوشمزه است .
مخصوصا املت

سلام عزیزم
باشه حتما درباره املتی که حرفشو میزنی یه پست میزارم . ممنونم که همیشه در کنارم هستی .

شاپرک 1392/05/20 ساعت 03:03 ب.ظ

*الهه* 1392/06/13 ساعت 07:56 ق.ظ http://www.2437.blogfa.com

ممنون مجید عزیز..از کامنتتات...

خیلی لطف کردی دوست خوبم...

بازم بیا...

راسی چرا پستای جدید نمیزاری

سلام
خواهش میکنم
حتما در روزهای آینده مطالب جدید میزارم

وای عجب بادمجونی...
ورقه درست کن بزنیم به بدن

بله . همین طوره .

map 1392/06/15 ساعت 11:12 ب.ظ

بسیار عالی لطفا عکس از جاده روستا یی و صدا پشته از منزل مرحوم سهراب زاهدی عابدین پر(اسماعیل) بگیرد .

سلام
معمولا عکسهام رو خودم تهیه میکنم . و از جاهای عمومی و یا یه چیزی که همه در جریانش باشند و اجازه داده شود . اگه بشه حتما این کار رو میکنم .

map 1392/06/16 ساعت 10:10 ب.ظ

متشکرم .عکس جدید نگذاشتی ببینیم راستی هوای امروز پهمدان چطوره ؟برنج هارا درو کردی (پامادورها جم کردی یا هنوز دارید اگر دارید کیلویی چنده؟

سلام
ممنونم از اینکه وقت میزاری و بهم سر میزنی .
ولی میخواستم بگم که من اونجا زندگی نمیکنم و هر وقت که بشه و مسافرت برم مطلبی درباره ... جمع آوری و انتشار میکنم .
برنج بری تمام شده و فکر نکنم کسی دیگه مونده باشه که برنجهاشو نبریده باشه . فصل پامادور هم همین طور . البته شاید در باغها بازم پامادور پیدا بشه ولی از زمان فراوانی آن گذشته .

map 1392/06/17 ساعت 11:20 ب.ظ

متشکرم از توضیحات شما . من فکر میکردم در پهمدان زندگی می کنید با این حساب من فکر میکنم از شما بیشتر خبر داشته باشم

قربانت . شرمنده شما شدیم .

*الهه* 1392/06/18 ساعت 08:18 ق.ظ http://www.2437.blogfa.com

سلام مجید جان ممنون که سر میزنی...

خواهش میکنم .

سید پیام 1392/09/22 ساعت 02:07 ب.ظ

عالی بود آقا مجید

پیام جان سلام
چقدر خوشحال شدم که بهم سر زدی
ممنونم ازت و خوشحالتر میشم که باز هم به وبلاگ خودت سر بزنی .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد