محرم 1392

شهادت امام حسین (ع) و یاران با وفایش بر تمام مسلمانان جهان تسلیت باد

روستای زیبای بالامحله پهمدان امسال محرم نیز همانند سالهای گذشته سیاه پوش به سوگواری سالار شهیدان امام حسین (ع) و اصحاب باوفایش نشست و جوانان و پیر مریدان این امام عزیز مانند همه سال با تشکیل هیئت زنجیرزنی ارادت خالصانه خود را به نمایش گذاشتند .

همانطور که در مطالب گذشته گفته شده به مدت 10 شب مجمعه هایی از غذاها توسط اهالی محل تهیه و به مسجد آورده می شود و در ساعتی مشخص تمام کسانی که در مسجد حضور دارند بصورت دو صف روبروی هم قرار گرفته و مجمعه ها را وسط میگذارند و شام میخورند .  همچنین با تشکیل هیئت زنجیرزنی و دسته بردن به محله های اطراف عزاداری می کنند . و بلعکس محل های اطراف نیز هیئت زنجیر زنی و سینه زنی و کرنی زنان به مسجد سید الشهدا بالامحله پهمدان می آورند .

در کنار هیئت های زنجیرزنی و سینه زنی هیئت کرنی زنان (کرنا زنان) هم وجود دارد (کرنی همان طور که در عکسها میبینید به شکل عصا و به طول یک و نیم الی دو متر که با چوب و نی (لولِ) تهیه شده ؛ می باشد و با دمیدن هوا در آن نوعی صدای بم و بلند به گوش می رسد) این هیئت متشکل از 10 نفر و بیشتر می باشند که بوسیله این ابزار موسیقی ساز می نوازند . گروه کرنی زنان توسط یک نفر سرپرستی میشود که در هر مرحله که صدای سازها قطع میگردد نوعی مرثیه میخواند که چوشی خوانی میگویند . تا سالها نمی دانستم و حتی زمان گوش دادن نمی فهمیدم که چه میخوانند ولی مادرم میگوید نوعی مرثیه ست که غریب بودن - تنهایی و . . .  به نوعی غصه و غم را میخوانند و مادرم این مرثیه را برایم به آرامی زمزمه میکند .   

 

 

مردم بیشتر کرنی زنان را بر سر مزار عزیزانشان میبرند تا بر سر قبرشان کرنی زده شود و چوشی خوانده شود و در عوضش مقداری پول نیز به سرپرست گروه داده میشود .     

 

 

نظرات 6 + ارسال نظر
شاپرک 1392/08/28 ساعت 03:18 ب.ظ

من این مراسم از نزدیک دیدم . صدای نی های رنگی برای من که اولین بار می دیدم جذابیت داشت .
اگه جایی برای فروش می دیدم حتما می خریدم .

*الهه* 1392/09/09 ساعت 09:33 ق.ظ http://www.2437.blogfa.com

سلام خیلی دوستدارم کرنا رو...

خسته نباشی برادر مجید...

سلام
مرسی .

سلام دوست خوب . من بسیار خوشحال شدم که دوستانی مثل شما در مورد روستای پهمدان مطالبی مینویسن و مردم رو با آداب و رسوم این روستا آشنا میکنن امیدوارم که در آینده دوستان توی نت بیشتر فعال بشن و کارهای فرهنگی خوبی انجام بدن.

سلام
ممنونم سید مهدی
خوشحال شدم بهم سر زدی . و البته باز هم منتظر شما و راهنمایی های شما هستم

مسجد شهدای درگاه 1392/10/14 ساعت 02:48 ب.ظ

سلام
خسته نباشید
وبلاگ قشنگی دارید
لطفا به سایت ما سر بزنید و لینکش کنید
http://masjedeshohada.ir/
راستی از نظرات ما رو غافل نکنید
با تشکر

سلام
ممنونم
حتما بهت سر میزنم و لینکت رو ثبت میکنم .
مرسی از اینکه وقت گذاشتی و بهم سر زدی .

بسیار عالی دوست گرامی... خسته نباشید

سلام
ممنونم بهم سر زدی . خوشحالم کردی

الهه 1393/08/06 ساعت 09:03 ق.ظ http://www.2437.blogfa.com

محرم 93 هم اومد

سلام
امروز یک شنبه میرم پهمدان

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد